Czym jest tłok silnika? Mianowicie niczym innym, jak podstawowym oraz bardzo ważnym elementem, który zalicza się w skład układu cylinder-tłok, we wszystkich silnikach spalinowych.
Zbudowany jest on ze specjalnego stopu aluminiowo-krzemowego, oraz połączony za pomocą przegubu czyli odpowiedniego sworznia z korbowodem, ma pełnić ważną funkcję, a więc odbierać energię mechaniczną spalanej mieszanki paliwowo-powietrznej w momencie pracy silnika. Działanie tłoka, jest bardzo proste, opiera się o wykonanie czterech ruchów typowo posuwisto- zwrotnych w trakcie trwania jednego cyklu roboczego, a więc kiedy pojawia się ssanie, sprężenie jego praca oraz wydech.
Jak zdiagnozować awarię tłoku silnika?
Bardzo częstym powodem awarii tłoka, są pewne niedopatrzenia z naszej strony, zwłaszcza gdy idzie o systematyczną wymianę oleju, co kończy się jego zatarciem, pojawia się tutaj też zbyt mocno zużyta powierzchnia czołowa pierścienia. Jego uszkodzenie, może też spowodować zanieczyszczone powietrze, jakie dostaje się do silnika poprzez układ dolotowy, a przy tym nie działa prawidłowo występujący tam filtr powietrza. Dosyć często to również zerwany pasek rozrządu, powoduje iż doszło do bezpośredniego zderzenia i kontaktu tłoków oraz zaworów, w tych drugich dochodzi do zniszczenia trzonków. Ulec uszkodzeniu mogą także same tłoki, lub prowadnica zaworów czy korbowodu i głowicy silnika poprzez pęknięcie uszczelki jaka się w nich znajduje. Nagłe przegrzanie silnika, to także efekt tego zbyt wysokiego ciśnienia wewnątrz cylindra, nie inaczej jest zresztą wtedy gdy występuje zbyt mała ilość oleju, w miejscu gdzie prowadzą tłoki lub całkowitej utraty właściwości smarnych. Wszystkie takie przypadki, wymagają natychmiastowego pojawienia się u mechanika samochodowego, w celu zdiagnozowania problemu, gdyż może się on dla nas bardzo źle skończyć. Jeżeli bagatelizujemy pierwsze sygnały, zużycia lub uszkodzenia tłoków, to z czasem może dojść nawet do zniszczenia samego silnika, a tego lepiej ze względu na koszty uniknąć.