Kolumna kierownicy, jest odpowiedzialna za bardzo ważne zadanie, a mianowicie ma doprowadzić do przeniesienia momentu obrotowego bezpośrednio z kierownicy do przekładni.
Pozwala to na uzyskanie ruchu skrętnego kół, jaki jest proporcjonalny, jednocześnie pozwala na nie rozjeżdżanie się obu kół w momencie zmiany kierunku auta. Dodatkowo o kolumny kierownicy, należy mówić jako o pasywnym systemie bezpieczeństwa, spowodowane jest to tym iż w momencie jakiegokolwiek wypadku jej specyficzna konstrukcja, ma zadbać o wchłonięcie powstałej w nim energii kinetycznej. Zapewnia więc ona ochronę kierowcy, minimalizując czy ograniczając ryzyko uszkodzenia czaszki lub naszej klatki piersiowej. Duże znaczenie ma także umieszczona w niej elektronika, zwłaszcza w tych dużo bardziej nowoczesnych samochodach, ma ona za zadanie umożliwienie nam uzyskania dostępu do różnorodnych informacji, zwłaszcza tych znajdujących się na ekranie monitora. Istnieje więc możliwość szybkiego sprawdzenia temperatury powietrza, czy korzystania z panelu radiowego, ciśnienia jakie panuje w oponach, oczywiście ilość modyfikacji oraz rozwiązań, uzależniona jest nie tylko od marki samochodu ale też jej producenta. Kolumna kierownicz, jest zbudowana z dwóch części, a więc wałków które mają przenieść ruch kierownicy na przekładnie które są połączone przegubem krzyżowym. Dzięki temu w razie wypadku, ten charakterystyczny mechanizm złoży się, aby nie stanowić zagrożenia dla samego kierowcy.
Po czym poznać, awarię kolumny kierownicy?
Po czym jesteśmy w stanie poznać, iż awarii uległa kolumna kierownicy? W większości przypadków są to sytuacje, kiedy odczuwamy zdecydowanie za duży luz na samej kierownicy, dodatkowo pojawiają się specyficzne stuki oraz podobne luzy w całym układzie, czy dźwięk w momencie skręcania. W takich przypadkach należy rozważyć nie tylko naprawę, ale też regenerację kolumny kierownicy względnie wymianę na taką, która jest nowa lub jej stan techniczny pozwala na dalsze oraz ponowne jej wykorzystanie.